GEPRC Leopard - Leopárdnak indult, de öszvér lett belőle

4_1.JPG

Már egy ideje meg akartam írni ezt a tesztet, csak nem kellett két GEPRC Leopard leírás a blogra (Kimistáé  az első), viszont mivel többen kérdezték, hogy miért ezzel a géppel repülök, ezért íme itt a válasz. Valójában a Furibee Fuuton 200 egyfajta továbbéléséről van szó, sokkal szebb külcsínben, egy picit megkevert belbeccsel egyetemben.

p1040554_1.JPG

A Leopard elég érdekes módon épült meg, mondhatjuk, hogy egyesül benne a múlt, a jelen és a jövő, amennyiben a Furibee Fuuton 3 db ESC-jét, 4 motorját a múltnak tekintjük, amit átmentettem az előző gépből, míg a váz és az FPV adó - egy Tramp személyében - adott volt, illetve menet közben belevarázsoltunk egy Runcam Splitet is, aminek a tesztjét itt olvashatjátok. Gyorsan kibogozom a gordiuszi csomót, amit én magam kötöttem, hogy a kedves olvasó is megértse a történet lényegét.

p1050154_1.JPG

A kulcsmomentum a Furibee Fuuton részleges elpusztulása volt. Meghalt benne a vevő, a kamera, a vezérlőn az OSD, a teljes LED panel, illetve az adó is szórt össze-vissza, szóval a többiek nem szerettek, mikor repültem. Ráadásul a kétnapos találkozón oldal bukfencre pörögve lezuhant, így jogosan a vezérlőre gyanakodtunk, hiszen azon már más dolgok sem működtek, de mivel nem volt blackbox a Holybro Kakute F3-on, ezért ezt ellenőrizni nem tudtuk. Vittük ami menthető, a négy DYS motort és a 20/30A ESC-ket, amikkel az erőforrások is mentek. Összeültünk Whpgab-bal, hogy akkor egy szerelős napon építünk belőle egy új gépet, és minden újra "öröm bódottá" lesz. Természetesen közben ismét elromlott a 3BR-Hobby gép, amiről emiatt még mindig nincs teszt, és az Arfun 95 Pro-ról is leskalpoltam az AIO kamera antennáját, illetve úgy a földbe vertem, hogy az összes spacere eltört, szóval maradt 0 működő és 3 javítandó gép. 

p1050166.JPG

Egymással farkasszemet nézve kezdtünk bele a szerelésbe, és sajnos az Arfun 95 Pro, illetve a 3 BR-Hobby gép diagnosztizálása mintegy 9 órát emésztett fel, így ezalatt Gábor összerakta a GEPRC Leopard-ot. A már említett alkatrészek kerültek bele:

  • DYS 2205 2600 KV motor /Furibee Fuuton/
  • 3 db 20/30A BLHELI_S ESC /Furibee Fuuton/ + 1 db Hobbywing Xrotor 30/40A
  • GEPRC Leopard 230 mm váz
  • Immersion Tramp állítható VTX
  • Frsky XSR 16 csatornás vevő
  • Betaflight F3 másolat vezérlő+OSD
  • Runcam Split kamera
  • Realacc Pagoda antenna

 

Miután elkészült, kivittem tesztelni, és a gép bizonyos időközönként hátra szaltónál leesett, de ezt sem mindig produkálta, és az akkumulátor merülésével egy időben mintha nőtt volna az esések száma. Eleinte az áramforrás gyengeségére gyanakodtam, de aztán mások akkumulátorával is ismétlődött a jelenség, ez a gép úgy látszik, még nem jó. Szerencsére a Betaflight F3-ban van blackbox, így tudtunk a logok elemzéséhez segítséget kérni, és kibukott, hogy a jobb hátsó ESC hibás, ezért bukfencezik a kelleténél alacsonyabbra a gép. Ekkor ugrott be, hogy mivel a Furibee is pörögve lezuhant, és ez a gép is hasonlót produkál, csak a hiba vándorolt, ezért valószínűleg az történt, hogy az eredetileg elöl lévő ESC-t más karra raktuk fel, így változott meg az alapvetően azonos hiba helyzete.

Ebből az a tanulság, hogy egy általunk előzetesen rosszul diagnosztizált probléma később is meg tud szívatni, másrészt, hogy olyan vezérlőt vegyünk, amiben van black box, mert akkor valaki tuti megmondja a logok alapján, hogy mi a hiba.

Mivel nem volt több Furibee tartalék ESC-m, ezért a 3BR Hobby sokkal nevesebb és nagyobb áramtűrésű Hobbywing Xrotor ESC-jét örökölte meg, így egyrészt ha kell tartalék, még mindig átrakható a másik gépről, másrészt kipróbálhattam, hogy két különböző gyártótól származó terméknél észre lehet-e venni valami különbséget. Azóta is repül a gép, legnagyobb megelégedettségemre.

 

Egyéb okosságok és kihagyott ziccerek

Az építésről túl sok újdonságot nem tudok elmondani, Kimista már szinte mindent leírt a sajátjáról, szóval azt tessék elolvasni, mert ez nagyjából nálam is így van. Egy-két dolog eszembe jutott, amit viszont érdemes megosztani veletek, az egyik, hogy a Betaflight F3 vezérlőnek a boot pinje előre néz - a menetirány nyíllal szemben -, ennek megnyomásával kell DFU módba tenni az FC-t, ha például újabb Betaflightot akarunk rá flashelni. Erre nekem a hibakeresési fázisban volt szükségem, amikor még nem tudtam, hogy az ESC a hibás, de szerencsére a Leopard vázba szemből, alul be lehet nyúlni egy fogóval, és meg lehet nyomni, így nem kell az egész felépítményt lebontanunk. Azért ha ezzel az FC-vel szereltek gépet, gondoljatok rá, hogy azt a részt nagyon nem szabad elfedni.

p1050162_1.JPG

Gábor egész érdekes anyagokat szerzett, az egyik egy szövet alapú szigetelő cucc, amivel a karok azon részét tekertük át, ahol az ESC helyezkedik el, ez egyrészt megóvja a rövidzártól, másrészt ütéselnyelő hatása is van. Mondanám, hogy belinkelem, de az Ázsia centerben kapható, szóval kínai, csak nem online elérhető cuccról van szó. Minden fordulatszámvezérlő fölé elhelyeztünk egy darab törött propellert, állítólag ez arra jó, hogy ha az ESC ütést kap, akkor átadja a műanyag darabra az energiát, és így a légkavaró hasad szét, nem a fordulatszám vezérlő elektronika. Nem tudom, hogy ez "urban legend"-e, majd menet közben kiderül, eddig még nem tört semmi. Felülről az ESC-ket egy önmagára - de másra nem - tapadó szilikon szalaggal tekertük át. Ebből kétféle is van, egy recézett felületű, illetve egy sima, mindkettő csak önmagához ragad, és nem néz ki olyan trógerül, mintha szigetelő szalagot tekernénk rá.

p1050165_1.JPG

A Runcam Splitet eléggé nehéz volt benyomni a házba, de éppen elfért, csak sajnos fölötte helyezkedik el az Immersion Tramp, így baromira fűtenek, ez abban jelentkezik, hogy ha nincs menetszél, akkor 5-10 perc után elkezd elmászni az egyébként tökéletesen adó Immersion Tramp sávja. Ilyenkor akku lehúz, és hűlni hagy, de hát a "verseny technika" már csak ilyen, ha meg elég gyorsan mész - ahogy én nem - akkor meg van ami elvezesse a hőt :D

p1050163_1.JPG

A buzzer valamiért nem működik, állandóan sípol, ha felforrasztom, szóval egyelőre nélküle repülök, illetve a Runcam Splitről nem tudtam, hogy be lehet kötni egy UART portra, és a Betaflight 3.2 sem volt feltéve, de onnan lehet állítgatni a paramétereket, amit később AUX kapcsolóra programozhatunk, vagyis menet közben is átállíthatunk dolgokat. Ezeket majd bepótlom, ha egyszer lesz másik működő gépem, és ezt nem sajnálom majd szétszedni.

Volt más trükk is, amit ellestem Whpgabtól, ez pedig a 3.000 forintos Banggood hőlégfúvó használata.

p1050167.JPG

Eddig mindig a forrasztópáka hegyével húzkodtam le a zsugorcsövet, ami egyrészt csúnya felületet eredményez, másrészt pedig bizonyos helyekre egyáltalán nem lehet benyúlni vele, ellenben befújni igen. Az előbbi sokkal igényesebb megoldás, ráadásul az állandóan eltörő antenna tartó gyorsszorító + zsugorcső kombinációt 1 perc vele visszarakni. Szerintem ez megér 14 dollárt, és csak egyszer kell megvenni.

p1050155.JPG

Nyilván a milyen repülni vele kérdésre adott válaszra is mindenki kíváncsi: eléggé nyugdíjas. Ezek a motorok ugyanis egy akkumulátorral együtt 465 grammos gépen voltak, most pedig 590 grammot kell mozgatniuk, az alapvetően nem túl bika erőforrásoknak, ez bizony sok. Viszont nagyon masszív a váz, jól bírja az ütéseket, és mivel én nagyon bénán repülök még, ezért nem is akkora baj, hogy nem gyilkosan erős, mert fölösleges lenne falba vernem az első akkumulátor alatt. Majd ha megtanultam stabilan és gyorsan repülni - ami lehet, hogy soha nem fog bekövetkezni - akkor majd váltok erősebbre, addig meg ez egy pénztárca kímélő megoldás, ami ráadásul jobban is néz ki. Ha meg valami brutális rettenet kell, akkor még mindig ott van a 6 kilogrammot emelő 3BR-Hobby motorokkal szerelt "Purple Daemon".

leopard.gif

Itt már leharcoltabb állapotban, kétágú proppal és pagoda antennával

Alkatrészlista

 Alkatrész  Típus  Darab  Ár (Ft)
 motor  DYS 2205 2500KV  4  1.950
 ESC  Furibee Fuuton*  3  2.700
 ESC 2 Hobbywing Xrotor  30/40  1  3.700
 vezérlő  Betaflight F3  1  8.200
 kamera  Runcam Split  1  18.200
 adó  Immersion Tramp  1  12.000
 vevő  Frsky XSR  1  4.500
 váz  GEPRC Leopard  1  14.700
 Összesen  77.200

 * discontinued termék, szóval ez hosszabb távon valami erősebb erőforrásra lesz cserélve

Felhasznált egyéb dolgok listája:

Ha tetszett a cikk, kérlek tisztelj meg azzal, hogy nyomsz a cikkre egy lájkot Facebookon, így látni fogom, hogy munkám nem hiábavaló. Annak is örülök, ha megosztod, így még több emberhez jutnak el az információk. Előre is köszönöm.

Címkék: mélyvíz, Leopard